Himos Trail, tiedote, 26.8.2019 – päivitetty 31.8. - Himos Trail -polkujuoksutapahtuma

Himos Trail, tiedote, 26.8.2019 – päivitetty 31.8.

Himos Trail tiedote

Himos Trail 2019 -tapahtuman miesten Double Extreme -sarjan voittajan, Juha Laitisen, suorituksen hyväksymisestä on esitetty voimakasta kritiikkiä. Kilpailun säännöissä oikaiseminen johtaa hylkäykseen. Kilpailun johdon tulkinnan mukaan Laitisen tapauksessa oli kyse harhautumisesta, joka oli mahdollisuus korvata juoksemalla täysimääräisesti sama reitti muiden kilpailijoiden kanssa. Tässä kuvaus tapahtuneesta sekä perustelut menettelylle.

Case Juha Laitinen

Juha Laitinen jätti ensimmäisellä kierroksella käymättä tapahtumakeskuksen väliaikapisteellä ja harhautui Himos Easy- ja Himos Enjoy -sarjoille tarkoitettua viitoitusta pitkin suoraan kohti Paljakan ja Sammalsuon reitistöä (KUVA 1) .Harhautuminen huomattiin kilpailun johdon toimesta lähes välittömästi, mutta miestä ei enää ehditty huutaa takaisin oikealle reitille. Tapahtumakeskukseen saapuessaan Laitinen ohjattiin suorittamaan valvotusti kyseinen väliin jäänyt reitinosa ja vasta, kun tämä puuttuva reitin osa oli suoritettu, hänet päästettiin jatkamaan matkaa toiselle kierrokselle (KUVA 2).

KUVA 1 - Juha Laitisen harhautuminen
KUVA 1 – Juha Laitisen harhautuminen

 

KUVA 2 - Juha Laitisen korjaus
KUVA 2 – Juha Laitisen korjaus

Miksi Juha Laitista ei hylätty?

Katsottiin, että Juha Laitisen harhautuminen johtui järjestäjän virheestä. Himos Easy- ja Himos Enjoy -reittiä ohjaava viitoituskarsina oli vielä tuossa vaiheessa auki, mikä ei pitäisi olla mahdollista Double Extreme -juoksijan tullessa kyseiseen maastonkohtaan. Lisäksi juoksijan näkökentässä oli sekä alas ohjaava oikea reittiopaste että Laitisen valitseman reitin suuntaan mäkeä ylös osoittava kyltti (KUVA 3).

KUVA 3 - Harhautumiskohta
KUVA 3 – Harhautumiskohta

Väärälle reitille johtava viitoitus oli vielä avoinna, koska Juha Laitinen oli yli 10 minuuttia edellä edellisen vuoden voittajan vauhtia ja pääsi näin yllättämään kilpailun johdon aikataululaskelmat. Väärälle reitille johtava karsina oli tarkoitus sulkea ennen Double Extreme -kärjen saapumista. Laitisen käyttämä virheellinen reitti suljettiinkin Himos Trailin reittipäällikön toimesta, kun Double Extreme -sarjan neljäs tai viides juoksija oli ohittamassa ko. paikkaa.

Järjestäjä arvioi, että Juha Laitinen ei saanut harhautumisestaan ajallista etua, vaan hänelle kertyi muutamia metrejä lisämatkaa. Juha Laitinen tuli suorittaneeksi Double Extreme -reitin täysimääräisesti, joskin ns. kisakeskuksen varvauksen ensimmäisellä kierroksella hän suoritti vasta kierroksen lopussa. Tästä syystä hänen väliaikansa puuttuu 15,7 km väliaikapisteeltä.

Miksi miesten Extreme -sarjan kaksi ensimmäistä maaliintulijaa hylättiin?

Samassa yhteydessä on ihmetelty, miksi Himos Extreme -sarjassa kahden ensimmäisenä maaliin tulleen suoritus hylättiin. He harhautuivat reitillä, eikä puuttuvaa osaa reitistä ollut mahdollista enää ennen maaliintuloa suorittaa (KUVA 4). Näin kyseessä oli oikaisu.

KUVA 4 - Himos Extreme harhautuminen
KUVA 4 – Himos Extreme harhautuminen

Himos Trail on matalan kynnyksen polkujuoksutapahtuma, joka on panostanut turvallisuuteen ja reittimerkintään erityisen huolella. Mikäli järjestäjä huomaa reitiltä harhautumisen, niin pyrimme ohjaaman juoksijan takaisin reitille. Ensimmäinen toimenpide ei ole hylkääminen vaan opastaminen, korjaaminen ja kannustaminen, mikä tulee sisältyä erityisesti matalan kynnyksen polkujuoksutapahtuman henkeen.

Tapahtuman kilpailunjohtaja Juha Taini on ollut etunenässä kehittämässä lajin reittimerkkauskäytäntöä jämäkämmäksi mm. kirjoittamalla aiheesta julkaisuja lajimediaan:

http://trailrunningfinland.com/2018/05/23/polkujuoksija-eksyi-kisareitilta/

Olemme myös saaneet kokeneilta polkujuoksijoilta palautetta, että reittimerkintämme on esimerkillinen:

https://juoksejapysyhengissa.blogspot.com/2018/08/himos-trail-2018-double-extreme-52-km.html

Miten oli mahdollista, että miesten kisan kärki ajautui virheelliselle reitille kahdessa eri sarjassa?

Molemmat reiteiltä harhautumiset tapahtuivat järjestäjän ennakkoon haastaviksi risteyskohdiksi analysoimissa paikoissa, joissa reitti haarautuu kahden eri sarjan välillä. Extreme -sarjan kärkimiesten harhautumista edesauttoi Challenge -sarjan kilpailijoiden ohittelu kriittisellä hetkellä, jolloin risteyskohta jäi huomaamatta. Kyseessä olivat lisäksi ensimmäiset risteykseen saapuneet juoksijat, jotka keskellä Challengen letkaa pääsivät yllättämään reittioppaan. Double Extremen harhautumista edesauttoi järjestäjän virhe, jonka vuoksi viitoitukset olivat väärässä asennossa juoksijan saapuessa.

Mitä voimme oppia?

Kriittisten risteyksien opastuskäytäntöä on pystyttävä parantamaan. Olemme suunnittelemassa seuraavia muutoksia nähtyjen ongelmien ehkäisemiseksi vuoden 2020 Himos Trail -tapahtumassa.

  • Ennakoivien varoituskylttien sijoittaminen ennen kriittisiä risteyksiä ja STOP -kylttien käyttäminen risteyksien jälkeen katkaisemaan väärään suuntaan edenneiden matkan.
  • Tapahtuman osallistujamäärän kasvamisen vuoksi liikenne kasvaa risteyspaikoilla ja kasvattaa virheriskiä. Tapahtumassa on mahdollisuus porrastaa eri sarjojen lähtöaikoja, joten sitä kautta on mahdollisuus hakea väljyyttä reitille.
  • Reittiopasmäärän tuplaaminen kriittisissä risteyksissä.

Harkitsemme lisäksi kokeneista kilpailijoista koostuvan tuomarineuvoston perustamista tapahtumalle, joka jatkossa käsittelee kilpailujärjestäjän päätöksistä tehdyt vastalauseet. Tulemme myös tarkentamaan kilpailun sääntöjä ja järjestäjän antamia ohjeita vastaisuuden varalle.

Himos Trail pahoittelee tapahtuman osallistujille aiheuttamaansa mielipahaa ja tulee jatkossa muuttamaan sekä ohjeistuksiaan sekä toimintamallejaan niin reitin merkkauksessa kuin mahdollisissa ongelmatilanteissa.


Tiedotteeseen tehty 31.8. täsmennyksiä:

  1. Täsmennetty ensimmäisen kappaleen ilmaisua oliko kyse oikaisusta vai reitiltä harhautumisesta. ”Kilpailun johdon tulkinnan mukaan Laitisen tapauksessa oli kyse harhautumisesta, joka oli mahdollisuus korvata juoksemalla täysimääräisesti sama reitti muiden kilpailijoiden kanssa.”.
  2. Tarkennettu harhautumiskohdan kuvausta kuvalla 3, sekä tarkennettu kohdassa vallinneita olosuhteita.
  3. Kuvattu missä vaiheessa harhautumiskohdan reittimerkintöihin on tehty muutoksia.
  4. Laitisen kohdalla terminologia muutettu siten, että tilanteesta käytetään ilmaisua reitiltä harhautuminen.
  5. Extremen kärjen osalta kyseessä oli myös reitiltä harhautuminen. Koska virhettä ei ollut mahdollista korjata tilanne muuttui oikaisuksi.