Lue UltraTimon riemukas valmistautumistarina Himos Extremelle! – Himos Trail -polkujuoksutapahtuma

Lue UltraTimon riemukas valmistautumistarina Himos Extremelle!

Kuva: Niko Romo

UltraTimon valmistautuminen Himos Trailin Extreme(26km) matkalle

Vuoden päätavoitteeni alkaa kolkuttaa jo nurkan takana. Noin kolmen viikon päästä tästä olen jo tanssikengät jalassa odottamassa iltabileiden alkua. Ennen sitä olen juossut 26km Himoksen rinteitä ylös ja alas ja ylös ja alas, polkuja oikealle ja vasemmalle, kallioita pitkin ja sen vierestä ja väistellyt kiviä ja juurakkoja maassa. Ehkä hitusen jopa hikoillut. Uponnut mutaan jos sellaista löydän reitiltä, kenties kaatunut kerran tai kaksi ja todennäköisesti kiihdyttänyt maalisuoralle. Nostanut oikean etusormen ilmaan maalissa ja heittänyt yläfemmat. Miettinyt mitä järkeä tässä on ja mikä tärkeintä, nauttinut oikein huolella. Takana on 26km polkuihanuutta ja vointi erinomainen. Ennen jälkipelejä on kuitenkin hyvä palata tarkastelemaan miten viimeinen puolivuotinen on mennyt ja kuinka tähän päästiin.

Harjoituskausi on ollut erinomainen. Olen saanut varhaiskeski-ikäisestä ruhostani irti enemmän, kuin olisin uskonut. Juoksua on tälle vuodelle kertynyt jo yli 1170km, joista polulla 770km. Lisään tähän, että harjoittelu on ollut lähes täysin suunnittelematonta joka sopii minulle. Juoksen hiljaa jos huvittaa tai täysiä jos siltä tuntuu. Ympyrää tai edestakaisin. Ihan sama, silleen ku haluan.

Poikkeuksellisesti Himosta varten olen tehnyt erikoistreenejä. Näistä tärkeimmät on verttitonnitreeni, eli kipusin laskettelurinnettä ylös ja juoksin alas. Olosuhteiden pakosta tätä piti tehdä 15 kertaa, sekosin laskuissa ja menin 18 kertaa. Lisäksi tämän vuoden kisamaastoon tutustuin HimosTrailin yhteislenkillä paikanpäällä heinäkuun lopussa. (Jämsässä oli muuten ihan himmee vauhti.)

Jos tulet juoksemaan ensimmäistä kertaa Himokselle, suosittelen lukemaan Lammin Teemun kirjoituksen http://trailrunningfinland.com/2019/08/03/himos-trail-kisaennakko/ hyviä vinkkejä ja insidetietoa muun muassa voittajista. Teemun takia minun ei tarvitse toistaa mitään, mutta hämmennän asiantuntemuksellani edes vähän soppaa.

Teemun vinkkien lisäksi suosittelenkin kaikille: Käännä lippalakin lippa trendikkäästi ylös, tämä auttaa saavuttamaan tasapainoa juostessa, elämässä ja ihmisenä kokonaisvaltaisesti. Herraintukisukat (lue säärystimet) jalassa puristaa kivasti pohkeita, näyttää törkeän hyvälle, mutta myös vähentää heinien (hentoihin) sääriin aiheuttamaa kutinaa. Juomaliivi jos haluat kantaa jotain, kuten vettä mukana. Ja polkukengät joiden tiedät sopivan jalkaan ja pitävän jos on liukasta. Koska Himoksella mennään ylös ja tullaan alas, on kengässä kiva olla hieman tavallista enemmän tilaa, ettei kynnet sano sopimusta irti maalissa. Viime vuonna menetin kaksi kynttä puoli numeroa liian pienten kenkien takia, toistin virheen talvihimoksella.

Varusteiden ohella tärkeää on päättää mennä maaliin. Itselleni ylivoimaisesti suurin este tälle on reitin nousut, yli 900m. Olen nöyrä, yritän parhaani ja katson mihin se riittää. En oikeasti ole, vaan menen järkevästi ja selätän kaikki eteeni osuvat ongelmat. Huoltoja on onneksi paljon ja olen fiksu syöden suolakurkkua joka pisteellä. HimosWinterTrailillä saamani krampit eivät saa hidastaa tällä reissulla.

Kuva: Niko Romo

Rakennan Teemun ohjeiden ja viime vuoden kokemusten perusteella seuraavanlaisen taktiikan: Kävelen jyrkemmät mäet, mielellään reippaasti. En halua sykkeiden nousevan liikaa ja arvioin saavani säästämilläni voimilla suuremman edun tasaisella. Alamäet yritän rullailla mahdollisimman rennosti ja lujaa. Näin säästän toivottavasti etureisiä, joita tulen tarvitsemaan viimeiseen pitkään nousuun saakka. Aikatavoitteeni on sen verran maltillinen, että nopeammat saavat mennä edellä, itseni jätätän letkasta viimeistään maalialueelta noustessa ensimmäiseen mäkeen. Saatan myös jättää taktiikan taka-alalle ja mennä vain fiiliksen mukaan.

Toiveena on haastaa itseni, tulostaululla noin puolen välin tienoille sijoittuvat juoksijat ja mikä tärkeintä, parantaa viime vuoden loppuaikaani (3h22min) mielellään reilusti. Ja toki se tärkein, eli pitää hauskaa. Moikata tuttuja ja tuntemattomia. Jutella reitillä niitä näitä jos henki kulkee ja jos kaikki menee hyvin, hitusen tsempata kaikkia jotka vahingossa ohitan tai jotka tulee minut ohittaneeksi.

Toivottavasti nähdään HimosTraililla. Saa moikata, mutta ei ole pakko.